Mittwoch, 21. Dezember 2016

Datenschutz aus Sicht der ökonomischen Theorie

Von Ralf Keuper

Ökonomische Theorien leisten bei der Lösung praktischer Probleme eher selten einen signifikanten Beitrag. Viele Theorien beruhen weiterhin auf der Annahme des Homo Oeconomicus, des stets rational auf vollständiger Informationsbasis handelnden wirtschaftlichen Akteurs.

Da ist geradezu wohltuend zu lesen, dass die Ökonomie zur Erklärung des Datenschutzes einiges zur Erhellung beitragen kann, wie in Die Ökonomik des Datenschutzes.

Darin erläutert Patrick Bernau, warum das Phänomen Datenschutz zu schwer zu fassen ist. Einerseits wird kaum jemand auf Nachfrage von sich geben, dass ihm Datenschutz nichts bedeute, andererseits aber widerspricht das Verhalten der meisten Menschen den eigenen Aussagen, d.h. sie verhalten sich irrational. Dieses Dilemma lässt sich dann lösen, wenn Daten als ökonomisches Gut betrachtet werden. Hinzu kommt noch die Unterscheidung in drei Typen von Daten:
  1. Freiwillig abgegebene Daten 
  2. Beobachtete Daten 
  3. Erschlossene Daten
Zur Economics of Data Privacy heisst es darin:
The economics of privacy focuses on incentives and actions of firms and consumers with respect to personal data. At the core of the analysis are privacy risks (or ambiguity)4 and the ambivalent welfare effects arising from the disclosure of personal data. Privacy economics focuses on the cost-benefit trade-offs of actors, their strategic actions, market outcomes and market failures, similar to cyber- security economics. Moreover, it also includes the change of the competition among firms that personalize products or services and/or prices, while facing consumers that are heterogeneous in privacy preferences. The economic impact of government regulation is analysed as well.
Wenn wir Daten als ökonomisches Gut betrachten, wo verlaufen die Grenzen zwischen privaten Gütern und öffentlichen Gütern? Wie ist die Rolle von Open Data zu bewerten? Wie könnte ein New Deal of Data aussehen?

Ein weiterer Beitrag, der Licht in die Diskussion aus ökonomischer Sicht bringt, ist The Economics of Personal Data and the Economics of Privacy.

Darin unterscheidet der Autor Alessandro Acquisti u.a. zwischen Disclosed und Protected Data: 

Our focus in on information privacy. In the context of our analysis, data subjects are consumers, and data holders are firms. We will frame the analysis by presenting the market for personal data and the market for privacy as two sides of a same coin, wherein protected data may carry benefits and costs that are dual, or symmetric, to the costs and benefits associated with disclosed data for both data subjects and data holders. However, we do not attempt to provide a complete list and exhaustive taxonomy of all the possible types of costs and benefits associated with protected and disclosed data. 
By disclosed data we refer, somewhat loosely, to states in which the data subject may have knowingly or unknowingly shared data with other parties (the data holders), or states in which other parties may have entered in possession of the subject‟s data, independently of her knowledge or even consent.2 By protected data we refer to situations in which such disclosures have not take place, independently of whether this may be due to the data subject‟s intentional protection of personal information, or the potential data holder being unable, or uninterested in, accessing the latter.
Begleitet wird die Analyse von einer Kosten-Nutzen - Bewertung, die nach meinem Eindruck jedenfalls, ausgewogen ausfällt. 

Das Resümee fällt entsprechend aus:

In this author‟s opinion, however, investigating privacy from an economics angle can help us find a balance between information sharing and information hiding that is in the best interest of data subjects but also of society as a whole (including other data subjects and potential data holders). Current evidence suggests that self-regulatory, market-driven solutions may not, alone, be achieving that balance. Similarly, user awareness or education programs, consumer-focused privacy enhancing technologies, and usercontrollable privacy solutions are necessary but not sufficient conditions of privacy balance - because of the numerous hurdles in privacy sensitive decision making highlighted by behavioural decision research

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